Her finder du undervisningsforløb om bæredygtighed i fem udvalgte fag på stx: biologi (c- niveau), dansk, fysik (b- og c-niveau), naturgeografi (b- og c-niveau) og samfundsfag (c-niveau). Forløbene er udviklet af Aurehøj Gymnasium, Middelfart Gymnasium og Alssundgymnasiet Sønderborg – med støtte fra Villumfonden.
Biologiforløb
Danskforløb
Forløbsbeskrivelse – spekulativ fiktion
Kernetekster
Økotopia
Efter København – Christian Skovgaard
Alvin – Efter solen – Jonas Eika
Levedygtigt landbrug – Den grønne ungdomsbevægelse
Spræng fabrikken – Malte Tellerup
Verdenshjertet – Viggo Brahe (uddrag)
Opgave
Supplerende materiale
Grib fremtiden – Liselotte Lyngsø
Efter København – Kulturen på P1
Fremtidsforsker – elever skal lære at spotte fremtiden
Science fiction forfatter – Kulturen på P1
Om ikke at læse science fiction – Le Guin
Litteraturen på langs og på tværs
Med tiden – oplysningstid og Ludvig Holberg
Forløbsbeskrivelse – Træer i litteraturen
Modul 4-5 Eventyr i dansk side 15-18
Modul 9-10 Dansknoter nyeste litteratur side 40-45
Modul 9-10 Træernes hemmelige liv – Peter Wohlleben
Modul 9-10 Træportræt – Diana Charlotte Damgaard Bode
Modul 11-12 Digtet Kærlighed – Benny Andersen
Modul Skønheden hænger på træerne – Ursula Andkjær Olsen
træer i litteraturen
Studentereksamen 18. maj 2022, opgave 5 Naturdigte
Tekst – opgave 2 Tove Ditlevsen: En morgen i et villakvarter
Tekster – opgave 3-2 Kim Malthe-Bruuns brev til Hanne
Tekster – opgave 4-2 Jane Sandberg: Hvorfor deltager kunstnere
ikke mere i debatten? (Debatindlæg i Politiken den 29. juli 2021.
Tekster – opgave 5-2 Erik Skyum-Nielsen: Nu er det tid til naturdigte
Teksten er fra Information den 5. juni 2020.
Video – opgave v2 fra Det Danske Filminstitut
Fysikforløb
Naturgeografiforløb
Forløbsbeskrivelse – fremtidens bæredygtige fødevareproduktion
Oversigt over forløb – fremtidens bæredygtige fødevareproduktion
Vejledning – udvaskning af næringsstoffer gennem jorden
Vejledning – Konveksionskammer
Feltarbejde i dit lokale supermarked
En svag monsun bringer usædvanlig tørke i Sydøstasien
Tørke på Afrikas Horn – det kan blive den værste fødevarekrise i verden
Klimaforandringer gør monsunregn i Indien kraftigere og mere kaotisk
Samfundsfag
Forløbsplan – unge og bæredygtighed
Modul 1 – materiale: 4 typer sådan reagerer du på klimaforandringerne
Modul 2 – socialisering og fællesskaber
Modul 4 – accelerationssamfundet
Modul 4 – materiale: billedøvelse accelerationssamfundet
Modul 5 – materiale: hver fjerde unge kvinde overvejer at fravælge børn
Modul 6 – materiale: lav en persona
Modul 8 – lektie: er klimaet unges vej til et fælles moralkodeks