Nyhedsbrev

"(*)" indikerer påkrævede felter

Navn
29. januar 2024

Et af målene var at vise eleverne at man kan lave en masse sammen uden at forbrug er i centrum.

Den 6. december 2023 afviklede Odder Gymnasium, en Klimadag for hele gymnasiet. Arrangementet havde flere lighedspunkter med Gymnasiernes Nationale Klimahandledag i september, men da tidspunktet passede dårligt i Odder, valgte de i stedet at placere deres Handlingens Dag i forbindelse med COP28.
”Vi ville gerne starte vores Klimadag med et samlet kick-off for hele skolen og havde derfor hyret Worldperfect, som bl.a. har været med til at udvikle bæredygtighedsprogrammet på den århusianske North Side Festival. Men den første reaktion fra dem var, at eleverne ikke orker at høre mere om klima. De vil handle. Derfor arrangerede vi i stedet en Handlingens Dag, der har fokus på at vise nye veje og værdier, som kan motivere eleverne til at handle anderledes i hverdagen,” fortæller Lise Lotte Enevold Hansen, der er pædagogisk leder på Odder Gymnasium.

Smag en melorm

Et af målene var at vise eleverne, at der er mange værdier i livet, der ikke er forbundet med forbrug og samtidig lade dem opleve glæden ved selv at handle og blive klogere på, hvordan de kan ændre deres egen adfærd i en mere bæredygtig retning eller udnytte ressourcerne bedre.
Worldperfect indledte dagen med 45 minutters inspirationsoplæg, som havde fokus på at provokere eleverne til at tænke nye tanker. Også om hvad de putter i munden.
”Vi var meget optaget af, at der skulle være nogle smagsprøver til eleverne. Da vi gerne ville have fokus på madspild, blev det besluttet at lave blomskålsnuggets lavet af blomkålsstokke, som jo ofte er den del af blomkålen, som kasseres. Og så havde jeg også fundet nogle melorme med smag af lakrids og citron fra et tidligere arrangement. Dem satte vi også frem,” griner Lise Lotte Enevold Hansen.
Ud fra en tanke om, at man hellere ville lave en halv virkelig god dag frem for en hel dag, der måske ikke var helt i top, blev Handlingens Dag programsat fra kl. 11 til 15. Inden for det tidsrum blev der afviklet kick-off, to gange en times workshop, frokostpause og afrunding på dagen.

Eleverne inddraget

”Vi lagde helt bevidst kataloget over de forskellige workshops ud på vores ”handlingssite” i en ufærdig version, så både lærere og elever kunne se, at programmet for dagen ikke var mejslet i sten, og at de også kunne bidrage med input.”
Gymnasiets 500 elever skulle tilmeldte sig hver to valgfri workshops. For 2. og 3. g’erne var det dog kun én valgfri workshop, mens den anden var én hel årgang i én workshop initieret af Worldperfect. Her var emnet innovation og den bundne opgave lød: Hvordan gør vi Odder Gymnasium mere bæredygtigt.
”Eleverne var rigtig glade for at få mulighed for at vælge mellem forskellige workshops alt efter interesse, og de tilbagemeldinger, vi har fået, går på, at der var en virkelig god stemning omkring Handlingens Dag både før under og efter. Det spørgeskema, eleverne efterfølgende skulle besvare, tyder også på, at i hvert fald nogle af dem er begyndt at tænke mere målrettet over, hvad de selv kan gøre i hverdagen for at leve mere bæredygtigt,” siger Lise Lotte Enevold Hansen.
Hun nævner, at nogle af eleverne svarede, at de har overvejet at blive vegetar eller skære ned for kødforbruget, mens andre ville begynde at købe brugt tøj.

En bred vifte af tilbud

Blandt se mest populære workshops var Upcycling – Nyt liv til gamle tekstiler og Power to X, hvor to af lærerne havde købt nogle små vindmøller og skaffet brint og brændselsceller, så eleverne selv kunne eksperimentere med at omdanne vindmølleenergi til strøm, og videre til brint, der så blev brugt i en brintbil.
”Vi havde også et hold, der spillede volleyball og bagefter regnede på, hvor meget energi, de havde brugt i løbet af spillet og omregnede det til, hvor mange timers streaming, det svarede til. Det var sådan en dejlig konkret workshop, som også gav eleverne en virkelig øjenåbner,” forklarer hun.

Blandt de i alt 16 workshops var der også besøg fra den lokale repaircafe, mulighed for at stifte bekendtskab med sashiko – japansk broderi til tøjreparation – modeshow med genbrugstøj, hæklecafe og skovbad.

Masser af brugt tøj blev lappet eller pyntet med stofrester og fik på den måde et nyt liv i Upcycle Workshoppen.

Firmaet Konsido, der arbejder med bl.a. kommuners CO2 regnskab, havde lavet et interaktivt program med fire scenarier med forskellige aktiviteter på områder som daglig transport, tøjforbrug, rejser etc. Her kunne eleverne kombinere forskellige levevis og få svar på, hvor de kan opnå den største klimamæssige gevinst ved at ændre vaner.
Og endelig havde gymnasiet besøg af Odders borgmester, der ikke bare mødte de unge på en workshop, om hvordan Odder Kommune kan blive mere bæredygtig, men faktisk var med hele dagen og derfor også fik tid til at gå rundt og se, hvad der skete i de øvrige workshops og opfordre eleverne til komme forbi rådhuset, hvis de havde gode ideer til bæredygtige tiltag i kommunen.

Vi gør det igen

Noget af det, der overraskede Lise Lotte Enevold Hansen, var, det engagement gymnasiets lærere mødte dagen med. Flere af dem bød ind med forslag til workshops og projekter, som de gerne ville stå for.
”Det var en positiv overraskelse, at så mange af lærerne arrangerede workshops, de virkelig brændte for,” siger hun.
Planlægningen af dagen var til gengæld en ordentlig mundfuld, men sådan er det jo.
”Det tager bare tid, når man skal afvikle arrangementer, der involverer praktiske elementer. Men vi vil gøre det igen. Vi vil helt sikkert gøre det igen. Der var mange gode workshops at bygge videre på, men vi skal nok tænke lidt mere i at få indholdet i de enkelte workshops integreret med noget undervisning. Det er jo ikke meningen, at eleverne bare skal bruge dagen på at hækle. Og så skal vi tænke pedellerne meget mere ind i arrangementet. Kan de fx inddrages i repair-workshoppen eller være med til at implementere konkrete bæredygtige ideer gymnasiet. Pedellerne er virkelig vigtige sådan en dag,” konstaterer hun.