På grund af Klimaalliancens vokseværk blev der lige inden årsskiftet 2022/23 dannet nye klynger, og flere må formodes at opstå i den kommende tid, for bæredygtighed er en blivende dagsorden, og flere og flere gymnasier kommer heldigvis med på vognen. Her er en lille guide med tips & tricks til, hvordan I kommer godt i gang med arbejdet i jeres nye klynger.
- vælg en klyngeformand/tovholder for klyngen. Klyngeformandens primære opgave er at indkalde klyngen til regelmæssige møder, udarbejde en dagsorden med hjælp fra gruppens øvrige medlemmer og byde nye medlemmer i klyngen velkommen og sikre sig at de er på mailingsliste, modtager nyhedsbrevet etc.
- Tænk I at uddelegere. Det er nemmere at holde netværket i live, hvis ikke alt arbejdet ligger på de samme skuldre.
- Afhold regelmæssige møder i klyngen fx hver halve år, og kalendersæt dem i god tid (aftal gerne møderne for et år ad gangen).
- Faste dagsordenpunkter kan være:
- en bordrunde om, hvad klyngens medlemmer hver især arbejder med på bæredygtighedsområdet
- orientering/opsamling fra arbejdet i Danske Gymnasiers bæredygtighedsarbejdsgruppe.
- Det kan suppleres med aktuelle emner
- fx bæredygtige studierejser
- håndtering af affaldssortering
- planlægning af fælles events i klyngen el.lign.
- Man kan også lejlighedsvis invitere en oplægsholder/samarbejdspartner udefra til at inspirere om et emne, som klyngens medlemmer føler behov for at blive klogere på. F.eks:
- grøn renovering
- bæredygtige indkøb
- alternative energikilder el.lign.
- Faste dagsordenpunkter kan være:
- Det er vigtigt at tilpasse ambitionsniveauet til de ressourcer, klyngen råder over. Ildsjæle brænder ud, hvis de bliver overbebyrdet – eller hvis arbejdet ikke fører til noget. Tænk I at hjælpe og støtte hinanden.
- Meld tilbage til Danske Gymnasiers Sekretariat, hvis I har ideer til webinarer, konferencer eller større arrangementer, som I tænker andre klynger også vil kunne få glæde af. Det gælder også, hvis I mener, I har fundet en genial løsning på en bæredygtighedsudfordring, eller I står med opgaver, I har brug for hjælp til at løfte.