Nyhedsbrev

"(*)" indikerer påkrævede felter

Navn
30. maj 2023

For NørreG var det vigtigt, at deres solcelleanlæg også kan indgå i undervisningen.

”Derfor søgte og fik vi midler fra Undervisningsministeriet til at gennemføre Projekt grønt iværksætteri, hvor vi blandt andet sendte to klasser til Berlin, så de kunne besøge virksomheden Aleo Solar, der har produceret vores solceller, og på den måde følge processen fra idé til færdigt anlæg,” forklarer Mette Vedel.

Fondsmidlerne har også finansieret den didaktiske del af projektet samt efteruddannelse af lærere.

Projekt grønt iværksætteri bruger data fra solcelleanlægget direkte i undervisningen på de naturvidenskabelige studieretninger, hvor eleverne fx regner på data fra anlægget i matematik og fysik. NørreG har taget engineering principperne til sig, netop fordi arbejdet med autentiske problemstillinger motiverer eleverne.

Milla, der går i 2.w og har en studieretning med biotek og fysik på A-niveau har haft lejlighed til at arbejde med data fra anlægget.

”Vi har lige skrevet SRO (Studieretningsopgave, red.) og næsten alle i min klasse skrev om solceller og energi,” fortæller hun.

Millas klasse var en af dem, der besøgte den tyske solcellefabrikant i forbindelse med studieturen.

”Aleo ligger lidt uden for Berlin og anvender robotter i alle dele af produktionen. Det var ret fascinerende at se. Hvis nogle af solcellerne er smadret i produktionen, genanvender Aleo de brugbare dele,” siger Milla og fortsætter:

”Det er også fedt at se, at noget af det, vi har været med til at brainstorme på, nu bliver ført ud i livet.”

Ringe i vandet

Fremadrettet er det planen at inddrage solcelleanlægget som en ”gadget” i mange flere fag, og pt er fem af gymnasiets lærere med fag som dansk, filosofi, historie, samfundsfag og psykologi på efteruddannelse i bæredygtighed.

NørreG har været så glade for Projekt grønt iværksætteri, at de nu – sammen med Engineer the Future – har fået bevilliget penge til et engineering projekt som involverer alle skolens science-lærere og også skal omfatte forløb for lokale folkeskoler.

”Så vores solcelleprojekt spreder sig som ringe i vandet,” smiler Mette Vedel.